„Acei minunati oameni si masinile lor zburatoare”

Omul a visat la zbor inca din cele mai vechi timpuri. Sfarsitul secolului al XIX-lea a vazut acel vis realizandu-se, dar nu a durat mult pana cand oamenii si-au indreptat privirile spre alt tel: dispozitive de zbor pentru toata lumea. Cum ar fi putut acest vis realizat mai usor decat combinand tehnologia aeriana cu cea rutiera, dand nastere unui hibrid capabil sa ruleze cu viteza pe autostrazi, ca apoi sa se inalte si pluteasca printre nori. In ciuda dificultatilor evidente, au existat cativa inventatori care au reusit sa transforme acest vis in realitate, cel putin pentru scurt timp.

Prima tentativa la un astfel de vehicol a fost, probabil, Autoavionul Curtis, o masina zburatoare proiectata in 1917 de Glen Curtis, un inginer aeronautic. Din pacate, eforturile lui au fost in zadar, autoavionul nefiind capabil decat sa faca o serie de salturi scurte, iar oricat de utila ar fi aceasta abilitate in traficul de astazi, numarul de pungi folosite ar fi mult prea mare.

curtiss-autoplane

Anii 40 au adus masina Convair, un hibrid intre o masina si un avion, care da impresia ca ar fi fost creat in laboratoarele doctorului Frankenstein. Creatorul, pe nume Ted Hall, a luat o masina obisnuita, insa cu o caroserie din plastic, si i-a lipit aripi, coada si o elice. Jumatatea aeriana a hibridului putea fi detasata, pentru ca masina sa poata fi condusa in mod obisnuit pe sosea.

convair-118In mod surprinzator acest model a avut 66 de zboruri incununate cu succes, iar cativa ani mai tarziu, Ted Hall, a imbunatatit modelul, inlocuind motorul de 120 CP cu unul de 190 CP. Se planuiau a fi construite peste 160.000 de astfel de vehicule, insa din pacate, unul din prototipuri s-a prabusit in timpului unui test. Convair avea doua indicatoare de combustibil, unul pentru masina si unul pentru avion, iar pilotul le-a confudat, ceea ce a dus ca prototipul sa ramana fara carburant cand inca era in aer.

airgeepLa un moment dat s-a implicat si armata americana in aceste experimente, proiectand o serie de jeep-uri zburatoare. Ideea era de a crea un VTOL (Vertical Take-Off and Landing, sau decolare si aterizare verticala), care sa imbine abilitatile jeepurilor de a naviga terenuri accidentate cu cea a elicopterelor de a zbura. Au fost create mai multe prototipuri, inclusiv unele concepute special pentru Fortele Navale. Dupa cateva, sau mai bine zis dupa ce toate tentativele au fost soldate cu esec, au abandonat idea, iar prototipurile create au fost declarate inapte pentru serviciul militar.

avemizarIn 1971, o companie din California, a combinat, in acelasi stil cu ConvAir-ul din anii ’40 un Ford Pinto si un Cessna Skymaster. Aparatul functiona relativ bine, motorul masinii fiind responsabil pentru atingerea vitezei de decolare, iar la aterizare franele jucau rolul de incetinire. Dar, nu a fost sa fie: la doar un an inainte sa fie inceputa productia in masa, aripa dreapta a prototipului s-a rupt in timpul zborului, iar proiectul numit AVE Mizar a fost abandonat definitiv. Un final oarecum fericit, avand in vedere aspectul estetic al Ford Pinto-ului.

Ideea unei masini zburatoare nu a fost abandonata nici in mileniul al treilea, iar Terrafugia Transition este una din cele mai recente astfel de incercari, efectuand cu succes primul zbor-test in 2009. A urmat apoi o perioada de imbunatatiri ale design-ului care s-au materializat intr-un al doilea zbor incununat de succes in 2012.

terrafugia2Aceasta masinuta aerodinamica are aripi care se pliaza si se pozitioneaza vertical atunci cand este la sol. Din punct de vedere al performantelor ea poate ajunge astfel la viteze de 110 km/h pe autostrazi si 185 km/h in aer.

Nu va faceti insa sperante prea mari, va mai dura ceva timp pana cand Terrafugia va intra in productie, iar pretul unei astfel de autoavion, probabil ca va atinge noi inaltimi.