Acest numar se utilizeaza exclusiv pentru identificarea autoturismelor ce detin acordul oficialitatilor de a circula pe drumurile publice din lume.
In Romania, primele placi de inmatriculare au aparut la inceputul secolului 20 si erau realizate acasa cu numere albe pe un fundal negru. Acestea erau utilizate pentru identificarea proprietarilor si nu al autoturismelor in sine. Toti proprietarii de autoturisme inmatriculate erau trecuti pe o lista ce se publica lunar intr-o revista ce apartinea Clubului Roman Regal de Automobile.
Conform unui sistem de numerotatie aparut in 1993, in Romania, numerele de inmatriculare sunt formate din 2 litere ce indica judetul in care au fost inregistrate autoturismele. In urma acestor litere se regasesc 2 cifre si 3 litere ce semnifica codul unic de inregistrare al fiecarui autovehicul in parte. In cazul Bucurestiului, codul judetului este format dintr-o singura litera “B”.
Inainte de Uniunea Europeana, pe placutele de inmatriculare se putea observa codul fiecarei tari din Europan, inclusiv steagul acesteia. Insa, odata cu Uniunea Europeana, au aparut modificari la placutele de inregistrare ale autoturismelor inregistrate in fiecare tara din cadrul UE. Astfel, pe placuta de inregistrare apare codul de identificare al fiecarei tari, insotit de steagul oficial al Uniunii Europene, iar dimensiunea placutelor este standard: 520 mm x 120 mm.
Desi multe persoane ar considera ca numarul de inregistrare auto a aparut dupa ce a fost intocmit codul rutier, nu este asa. De fapt, placuta de inregistrare a aparut inaintea automobilelor, Franta fiind prima tara care a introdus numarul de inmatriculare printr-o Ordonanta a Politiei din Paris, la 14 august 1893. Pana la 8 august 1899, pe drumurile publice circulau peste 160 de autoturisme inregistrate oficial. In doar 7 ani, pana la 15 ianuarie 1906, existau 2001 de autoturisme inmatriculate.
In cazul Statelor Unite, primele placi de inmatriculare au aparut in 1903, in statul New York. Acestea aveau culoarea alba, iar numerele erau negre si erau facute home-made deoarece nu erau oferite de catre stat. Pana la sfarsitul anului 1955, placutele de inregistrare aveau diverse forme si marimi, in functie de fiecare stat in parte. Insa, dupa 6 decembrie 1955, numarul de inmatriculare va avea o dimensiune generala de 300 x 150 mm, impusa de Guvernul Federal S.U.A.
Comentarii recente